De 5 meest gemaakte fouten bij de start van een gezonde levensstijl

Ben je er na mijn blog van vorige week, van overtuigd dat diëten misschien toch niet de beste oplossing is om het gewenste resultaat op langer termijn vast te houden? Dan is het dus nu tijd om aan een gezonde levensstijl te beginnen. Dat houd dus niet in (zoals ik je al eerder uit heb gelegd) dat je nu alles over boord gooit en een totale omslag gaat maken! En ik zal je gerust stellen als je dat toch wel van plan was, daar ben je niet te enige in;). Hieronder laat ik je de 5 meest gemaakte fouten zien, bij de start van een gezonde levensstijl.

  1. De directe omslag om van de een op de andere dag over te stappen op een gezonde levensstijl;

Het is veel verstandiger om dit geleidelijk aan te doen, zodat je lichaam de tijd krijgt hier rustig aan kan wennen. Kies dus elk week een ander doel, waar je stapje voor stapje de juiste richting mee op gaat.

  1. Plotseling heel fanatiek gaan sporten, het liefst nog elke dag;

Start met een ritme waarvan je denkt dat je dat voorlopig aan kunt houden. 2x in de week is al een hele goede start. Heb je na een aantal weken ruimte om 3x in de week te gaan sporten, top! Bouw het op deze manier op, zolang het maar vol te houden is.

  1. Te snel resultaat verwachten;

Verwacht niet dat je binnen no-time al de eerste kilo’s kwijt bent, je als een roosje slaapt en/of in het rond springt van de hoeveelheid energie. Dat kan ik je nu alvast vertellen, dat gebeurd niet. Sterker nog, vaak wordt er eerst plaats gemaakt voor hoofdpijn en moeheid. Uiteraard zitten er altijd uitzonderingen tussen. En verlies van vocht door het verminderen van koolhydraten, kan soms in de eerste week of twee voor sneller gewichtsverlies zorgen, maar daarna zal dit wat gaan stagneren.

  1. Na de eerste week al de hoop opgeven;

Hé, niemand heeft je verteld dat dit makkelijk is, het is ten slotte een relatief grote verandering die je ondergaat. En wist je dat je lichaam minimaal 6 weken de tijd nodig heeft om een verandering om te zetten in een dagelijkse gewoonte. Alleen wanneer je hier ook echt voor kiest zul je je doelen gaan behalen. (Lees het blog van Anja Homburg voor meer tips over het verschillen tussen ‘willen’ en ‘kiezen’.)

  1. Weinig variëren;

Variatie in je voeding is ontzettend belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, maar ook om de lol van gezond eten in te blijven zien. Heb je jouw perfecte ontbijtje ontdekt, ga daar dan eens wat variaties op maken. Of zoek eens op internet naar andere recepten met jouw favoriete ingredient. Natuurlijk is dat schaaltje magere kwark met lijnzaad en blauwe bessen ontzettend gezond. Maar hé, er zijn meerdere gezonde ontbijtjes waar je de nodige voedingswaarde uit kunt halen. Door je te beperken tot een aantal ‘recepten’, beperk je je ook in de hoeveelheid vitaminen en mineralen die je binnen krijgt. Elk product heeft namelijk weer zijn eigen voedingswaarde en daarmee zijn eigen gezondheidsbevorderende eigenschap.

‘ Break te bad habits and make better ones’

Zoals je misschien al merkt is het nog niet zo makkelijk om aan een gezonde levensstijl te beginnen en daarom bied ik je graag mijn begeleiding aan. Interesse? Stuur dan een mailtje naar michelle@michellesgoodfood.com, zodat we samen jouw ideale voedingspatroon kunnen vormen.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin