Een doel zonder plan is slechts een wens

“Door gemaakte afspraken met jezelf na te komen, kweek je zelfrespect en ga je jezelf meer waarderen”.

Met deze woorden sloot ik mijn vorige blog af. Een blog over willen en daadwerkelijk kiezen. Echt kiezen maakt dat je een afspraak maakt met jezelf, en die wil je nakomen. Daarom is het belangrijk dat je er voor zorgt dat je afspraak ook helder en realistisch is.

In deze blog wil ik tips geven hoe je een afspraak met jezelf kunt maken en ook na kunt komen. 

1)Beschrijf je wens/ doel

Ik wil je vragen om een A4-tje te pakken en daar je wens/doel op te schrijven. Voor je dat doet denk dan goed na over hoe je jouw wens/doel formuleert. Je kunt namelijk op twee manieren je wens/doel verwoorden. Hier volgen twee voorbeelden:

  • Ik wil niet meer dat anderen over mijn tijd gaan.
  • Ik wil over mijn eigen tijd gaan.
  • Ik wil niet meer bezig zijn met mijn telefoon als mijn gezin thuis is.
  • Ik wil mijn gezin de volledige aandacht geven als ik thuis ben.

Het is belangrijk dat je een wens/doel positief formuleert, anders gaat de aandacht uit naar hetgeen je juist niet meer wil. Dat is jammer, formuleer je wens/doel dus positief.

Als je je wens opschrijft dan is het wel belangrijk om te testen bij jezelf of je ook daadwerkelijk de energie en de motivatie voelt om ervoor te gaan. Je moet echt weten wat je motivatie is! Je moet de voordelen voor je zien als je je doel haalt en je moet scherp hebben wat je misloopt als je niks doet.

Voel je het niet, dan is het goed om terug te gaan naar de vraag: “Wat wil ik echt?“ Heb je voldoende noodzaak gecreëerd om echt te kiezen? Stel jezelf de vraag: “Wat gebeurt er als ik mijn wens, mijn verlangen niet achterna ga?“ Het antwoord bepaalt voor jou of je noodzaak hebt om te kiezen.

2) Streef en einddoel

Voel je de motivatie en de energie om ervoor te gaan, maar merk je dat je vertrouwen misschien nog moet groeien om echt te durven kiezen? Dan helpt het je om je wens/doel op te splitsen in een streefdoel en een einddoel. Je einddoel zorgt voor het langetermijndenken, je streefdoel helpt je om concrete stappen te zetten in de richting van je einddoel. Soms helpt het om meerdere streefdoelen te bepalen. Zo bereik je misschien minder snel het einddoel, maar blijf je wel gemotiveerd. Juist de kleine stapjes die resultaat opleveren geven je vertrouwen. Vertrouwen in de door jou gemaakte keuzes. 

3) Kies niet te veel in één keer

De wereld draait namelijk gewoon door. Streefdoelen niet halen levert teleurstellingen op en geen vertrouwen. Je kent jezelf goed genoeg om te weten hoe groot of hoe klein jij je stappen wilt maken. De één heeft 10 streefdoelen nodig om zijn einddoel te halen, de ander misschien maar 4 of 5. Schrijf op wat bij jou past. En, vier succesjes!!

4) Maak een stappenplan

Teken een tijdslijn op je A4-tje met achteraan je einddoel en vul je streefdoel(en) die ervoor liggen in. Zorg dat je een datum koppelt aan de start, aan ieder streefdoel en aan je einddoel. Zo houd je wel een stip op de horizon om ergens naar toe te werken. Schrijf er ook bij wat je nodig hebt om je streefdoel te halen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld:

  • De sportschool
  • Een goede vriend of vriendin die je wakker houdt
  • Een boodschappenlijst ( lees hiervoor ook de blog van Michelle, www.michellesgoodfood.com
  • Een duidelijke planning waarin tijd bijvoorbeeld een rol speelt
  • Een coach
  • Een schrift of een boekje waarin je ervaringen opschrijft
  • Een zichtbare kalander

Zorg dat je dit A4-tje ergens ophangt waar je regelmatig komt. Zo word je herinnerd aan je afspraak. Afspraken bij de kapper, tandarts, fysio etc…hang je misschien ook wel ergens op om ze niet te vergeten. Zie deze afspraken ook zo.

5) Houd het leuk! 

Omstandigheden waar je niet altijd invloed op hebt zorgen er soms voor dat je de gemaakte afspraken moet uitstellen. Dat gebeurt met andere afspraken die je bijvoorbeeld maakt met de kapper, tandarts of fysio ook. Maak net als bij die van de kapper etc. een vervolg afspraak. Of te wel… stel bij en focus opnieuw. Wat heel belangrijk is: accepteer dat het zo werkt. Kijk terug naar wat je al wel hebt gehaald en zorg dat die blik terug jou het vertrouwen geeft om weer door te gaan.

Onthoud:

Er is altijd een mogelijkheid om opnieuw te kiezen. Als je die mogelijkheid niet meer ziet, maak je jezelf machteloos! Als je machteloosheid accepteert dan ontken je je eigen kwaliteiten.

Vertrouwen moet je opbouwen en kan een lang proces zijn. Je moet het trainen, oefenen en soms ook gewoon op je spreekwoordelijke bek gaan. Stap voor stap sterker worden, net als een spier. Een spier is na drie bezoeken aan de sportschool ook nog niet sterk genoeg. Sterk worden kost tijd. Gun jezelf die tijd!

En als laatste, neem de tijd om je A4-tje in te vullen. Zorg dat je even niet kan worden afgeleid en zoek een plek waar jij ontspannen kunt zitten.

Ben je klaar, maak eventueel kopietjes en hang ze op daar waar jij regelmatig komt.

De start naar je einddoel is begonnen!! 

Dus ook voor nu:

Maak van je wens/verlangen geen target!

Verlangen geeft namelijk energie, een target geeft stress!

Anja Homburg

Begeleiding,Training & Advies

Mail: Info@anjahomburg.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin