Eet kleur

Kleur in voeding is ontzettend belangrijk. En dan heb ik het niet over de kleurstoffen die aan veel voedingsmiddelen worden toegevoegd, maar over de kleuren in voornamelijk groenten en fruit, die niet uit een pakje komen en voornamelijk veel vitaminen en mineralen bevatten!

Kleur maakt voeding aantrekkelijker, waardoor je meer speeksel in je mond aanmaakt en je eten gemakkelijker kunt verteren. Kleurrijke gerechten zorgen er voor dat je gevarieerder eet. Maar ook is het zo, dat hoe meer kleur er in groenten zit, hoe meer antioxidanten die bevat. 

Hoe gevarieerder je in kleur eet, hoe meer voedingsstoffen je binnen krijgt. Elke kleur bevat namelijk weer andere vitamine en mineralen. 
Ook heeft elke kleur zowel lichamelijk als geestelijk een ander effect op ons. 

Rood – verwarmt en stimuleert, staat voor energie, kracht, opwinding en passie
Rode producten zijn rijk aan ijzer en daardoor goed hart en bloedvaten. Ze verhogen het energieniveau, reinigen het bloed en bevatten een hoog gehalte aan kalium voor extra vitaliteit.
Denk aan: 
rode paprika, rode pepers, radijs, radicchio, rode ui, rode sla soorten, tomaten, aardbeien, kersen, rode bessen, frambozen en granaatappel.

Oranje – versterkt, kalmeert, is eetlust opwekkend, open en maakt blij
Oranje producten zijn rijk aan enzymen, die een gezonde eetlust en de spijsvertering bevorderen. Ze bevatten veel vitaminen die energie geven, een gezond libido stimuleren en het immuunsysteem helpen versterken. Daarnaast zijn ze goed voor ogen en huid. 
Denk aan: 
wortels, oranje paprika, pompoen, cantaloupe meloen, papaja, sinaasappelen, mandarijnen, abrikozen, mango, perziken, nectarines

Geel – werkt harmoniserend, laxerend en reinigend 
Gele producten helpen het lichaam te ontgiften. Veel van deze producten zijn licht zurig en dragen daardoor bij aan een goede spijsverteringsfunctie. Daarnaast stimuleren ze het zenuwstelsel en de hersenen.
Denk aan: 
gele bieten, gele paprika, maïs, bananen, ananas, citroen, grapefruit, meloen, banaan, ananas, maar ook noten, zaden en kurkuma.

Groen  geeft balans, staat voor groei, is rustgevend
Groene producten bevatten veel vitamine C en vezels en zorgen voor harmonie en evenwicht in het lichaam. 
Denk aan: 
broccoli, spruitjes, kool, boerenkool, paksoi, bimi, rucola, raapstelen, komkommer, groene asperges, courgette, tuinbonen, algen, avocado, kiwi, peer, appel, kruisbessen, limoen, groene druiven en kruiden. 

Blauw – is antiseptisch, geeft helderheid, is slaapverwekkend, kalmerend en wekt vertrouwen
Blauwe producten verkoelen en kalmeren het lichaam. Ze bevorderen de slaap en kalmeren gedachten die de hersenen overmatig stimuleren. 
Denk aan: 
blauwe bessen, bramen, bosbessen, blauwe druiven, pruimen, rozijnen, zwarte kersen, olijven, jeneverbessen.

Paars – zet aan tot creativiteit, spiritualiteit en is antibacterieel
Paarse producten zijn goed voor het geheugen, helpen innerlijke kennis en intuïtie te ontwikkelen. 
Denk aan: 
aubergine, rapen, truffelaardappel, zoete aardappel, rode kool, paarse wortels, bieten, bramen, paarse pruimen, druiven en vijgen.

Wit – versterkt de werking van alle kleur-energieën in het voedsel
Denk aan: banaan, uien, champignons, bloemkool, witlof, bloemkool.

Kortom: als je per dag alle kleuren van de regenboog eet, kun je ervan uit gaan dat je gezond eet!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin