Etiketten lezen

Tegenwoordig wordt er steeds meer gepromoot met ‘gezonde’ producten. Je treft logo’s op de verpakkingen met ‘ik kies bewust’, ‘gezondere keuze’, fairtrade, biologisch enz. Maar welke producten zijn nu daadwerkelijk gezond en welke producten bevatten stiekem toch nog steeds heel veel vet, suiker, koolhydraten en/of calorieën?

Of een product nu fair-trade, biologisch of bewust is, heeft niet zo veel te maken met wat het verder voor je lichaam doet. Natuurlijk zijn biologische producten beter voor je lichaam doordat het geen bestrijdingsmiddelen bevat, maar daardoor hoeft het niet in een keer heel gezond of ‘mager’ te zijn. Zo vind je namelijk ook biologische stroopwafels, chips en muesli in de schappen, waar je, zoals je begrijpt, je lichaam nog steeds niet echt een plezier mee doet.

LIGHT is ook zo’n woord waar we vaak tegenaan lopen. Dit klinkt natuurlijk veel beter en gezonder dan de gewone variant, maar dat is lang niet altijd het geval. Een product mag namelijk light genoemd worden, wanneer het 30% minder vet, suiker, koolhydraten of calorieën bevat. Maar je begrijpt misschien wel, dat wanneer een product 30% minder vet bevat, het meer van iets anders nodig heeft om dezelfde smaak te behouden. Light producten krijgen daardoor vaak zelfs meer toevoegingen dan een puur product.

Daarnaast hoeft een light product natuurlijk nog steeds niet gezond te zijn, denk aan light pindakaas of light frisdranken bijvoorbeeld.

Mager of 0% vet zijn ook signalen waar we erg gevoelig voor zijn. Maar ook daar zit verschil in. Zo is magere kwark met vers fruit natuurljk weer een stuk beter dan magere kwark met een toegevoegde smaak. Dit bevat namelijk weer zo’n extra toevoeging als aspartaam of ander chemische zoetmakers.

Vaak denken we dat wel heel goed, gezond en verantwoord bezig zijn, maar in veel gevallen geld het tegenovergestelde. Mijn advies is dan ook eet zo puur mogelijk.

Is dat niet altijd mogelijk en heb je soms toch dat kant-en-klare product nodig: lees dan vooral het etiket!

1- Check de ingrediëntenlijst. Dat wat bovenaan in de ingrediëntenlijst staat, zit het meest in het product. Staat suiker of een andere zoetstof nu ver bovenaan, zet dan maar gelijk terug in het schap. Ook de hoeveelheid ingrediënten zegt iets over een product. Hoe minder, hoe beter om het maar even zo te zeggen. Staan er ingrediënten of cijfers (E-nummers) in die jou niets zeggen, jep, laat maar staan.

2- Werp een blik op de voedingswaarde. Bij voorkeur koop je een product dat laag in suikers is, weinig verzadigd vet bevat en veel eiwitten. Kcal kunnen belangrijk zijn, wanneer je kiest tussen twee gelijkwaardige producten en je net even wilt weten wat nu de beste optie is. Maar kcal zeggen lang niet altijd iets over hoe gezond een product is. Zo bevat een avocado veel meer kcal dan een zakje chips, maar uiteraard doet die avocado (goede vetten) veel meer goeds voor je lichaam dan dat zakje chips (slechte vetten).

Dus ik herhaal het dan nog maar een keer: Hoe puurder het producten, hoe beter!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin