woerden gezond ruggegraat

Core Stability

De zomervakantie moet nog goed en wel beginnen, of de eerste amateur sporters moeten zich alweer melden op de trainingsvelden, voor de start van het nieuwe seizoen. Een veel gehoorde term die je over de trainingsvelden hoort of in de sportschool, is Core Stability. Voetbal – Hockey – Tennis –  Fitness trainers, ze zijn er druk mee bezig dat iedereen zijn “core” traint. Er wordt planken, hipthruster/bekkenbrug, supermans en vele andere hippe varianten die de revue passeren.

Maar wat is nou eigenlijk je Core?
Je Core is je eigen natuurlijke corset, die wordt gevormd door spieren. Vanuit dit corset vinden bijna alle basis bewegingen plaats. Deze spieren hebben een functie voor het stabiliseren van de wervelkolom, bescherming en ondersteunen van organen. Je Core wordt gevormd in je lage rug door 3 spieren:

  • M. Tranversus Abdominus ofwel de dwarse buikspier
  • M. Multifidus, dit een skeletspier in de romp
  • M. Qadratus Lumborum met zijn binnenste vezels

Deze drie spieren zijn local stabilisers en hechten direct aan op de wervelkolom. Naast de local stabilisers heb je ook nog global stabilisers. Global stabilisers zijn belangrijk voor het bewegen van de romp en ledematen en zijn remmend in bewegingen en werken hierdoor stabiliserend, vaak over meerdere gewrichten. Deze liggen verder van de wervelkolom af.

Waarom zijn deze local stabilisers zo belangrijk
De local stabilisers vormen de Core en zo ook de Core stability, doordat ze direct aan de wervelkolom hechten, hebben zij een belangrijke stabiliserende functie:

  • Ze spannen aan voordat je begint met bewegen en ondersteunen zo de bekken en wervelkolom
  • Blijven spanning houden, wanneer je aan het bewegen bent
  • Doordat ze werken met een lage intensiteit, kunnen ze dit voor een langere periode volhouden
  • Ze werken onafhankelijk van de grote global stabilisers

Wanneer zij deze functies niet meer beheersen, doordat ze bijvoorbeeld niet op tijd spanning hebben voordat je gaat bewegen, of “aan en uit” gaan als je beweegt of gaan met een hoge intensiteit werken en het hierdoor niet lang meer volhouden, sturen de hersenen de global stabilisers aan om deze taken over te gaan nemen. Deze aanpassing strategie, zorgt ervoor dat je klachten gaat creëren, omdat deze global stabilisers hier niet voor gemaakt zijn.

Veel voorkomende klachten die dan ontstaan zijn dan;

  • Lage rugpijn
  • Liesklachten
  • Bekken/heup klachten
  • Hamstringklachten
  • Knieklachten

Het bewust kunnen aanspannen van je Core stability, is een voorwaarde voor een goede uitvoering van een plank of een bekkenbrug. En met een sterke Core, ben je minder gevoelig voor vervelende blessures, iets waar geen enkele sporter op zit te wachten.

Mocht je nou herkenbare pijnklachten ervaren na dit stuk over Core stability, of vragen hebben over je Core stability neem dan contact met ons op, zodat je met 1 van onze fysiotherapeuten aan de slag kan gaan met jouw Core stability. 06-83263949 of mail ons naar woerden@goldcoastfysio.nl

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin