Hiit to get fit

Nee het is niet alleen een mooi pakkende slogan, het is de werkelijkheid.
In een wereld waarin steeds alles sneller moet en gaat, gaat dit ook op voor het sporten.
Door drukkere agenda’s met werk, gezin, socializen is vaak het eerste wat verwaarloosd wordt het sporten.
We hebben gunnen ons zelf steeds minder tijd, voor het sporten en het sporten veranderd. Waar we vroeger met zijn alle de sportschool in gingen om op een cardio apparaat te staan en dit af te wisselen met krachtapparaten, waren we al gauw 90-120 minuten kwijt.

Wat is HIIT
HIIT staat voor High Intensity Interval Training, in een HIIT training wordt in een korte trainingstijd op een hoger hartslag volume getraind, met korte rust periodes tussendoor. Met een HIIT training wordt er getraind op een gemiddelde hartslag van minimaal 84% voor een trainingsduur van 30 minuten.

Waarom HIIT TO GET FIT
Verschillende onderzoeken tonen aan dat HIIT een positieve invloed heeft op het lichaam en met name op je maximale zuurstof opname, wat na 5 weken met >2 sessies per week vergroot.(1)
Deze verbetering op de zuurstof opname geldt niet alleen voor gezonde sporters, maar geldt ook voor mensen die in het verleden hart problemen hebben gehad. Verschillende studies tonen aan dat HIIT trainingen een positieve invloed hebben, op de toename van de VO2 max (maximale zuurstof opname), de ademminuutvolume (de hoeveelheid lucht die je per minuut in en uit ademt).
Zowel bij gezonde sporters als bij sporters met hartproblemen in het verleden, laten een lage hartslag rust in de ochtend zien.(2)

Wanneer er binnen de HIIT trainingen kracht elementen worden toegevoegd, laat dit een toename op de kracht zien. Het onderzoek van Stephanie Buckley et all. laat een toename van 39% zien op de kracht van de squat, 18% op een deadlift en 27% bij de chestpress.(3)


De conditie wordt er niet alleen beter van, je wordt er ook nog eens sterker van.

De HIIT trainingen bij Goldcoast Fitness is een combinatie van cardio en kracht work-outs. Al onze trainingen zijn begeleid door opgeleide trainers en of fysiotherapeuten. Door deze strakke begeleiding en controle is het voor iedereen toegankelijk om in te stappen in onze trainingen.
Onze HIIT-active trainingen worden allemaal gemonitord met een hartslag meter, zo kunnen we elk individu in de gaten houden en trainingsresultaten meetbaar maken.

Bent u door dit artikel geïnteresseerd in onze HIIT trainingen, neem dan snel contact op voor een proeftraining.
06-83263949 of mail naar woerden@goldcoastfitness.nl

  1. M. Wewege, R. van den Berg, R.E. Ward, A. Keech The effect os high intensity interval training vs moderatie intensity continuous training on body compesition in overweight and obese adults: a systematic review and meta-analysis 637 – 641
  2. K. Nytroen et all. High intensity training improves peak oxygen uptake and musclatur exercise capacity  in heart transplate reciptiens 3134 – 3142
  3. Stephanie Buckely et all. Multi-modal High-Intensity Interval Training Increases Muscle Function and Metabolic Performance in Females 10 – 15
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin