Reflectie

Reflectie

                     “Ervaringen begrijpen, deze analyseren en er betekenis aangeven”. 

 

Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe geef je bijvoorbeeld betekenis aan de ervaringen die je hebt opgedaan in deze ‘Coronatijd’? Heeft het jou nieuwe inzichten opgeleverd en zo ja, kun je aangeven welke? Welke inzichten zou je graag vast willen houden en nog belangrijker, weet je ook al hoe je dat gaat doen, wat ga je bijvoorbeeld anders doen? In deze blog wil ik jullie tips geven hoe je kunt reflecteren op deze bijzondere tijd.

De Corona-uitbraak leidde tot ongekende maatregelen voor vrijwel iedereen.

Het maatschappelijk verkeer werd voor een groot deel stil gelegd. Scholen, verenigingen en vele ondernemingen sloten op last van de overheid hun deuren. Evenementen werden afgelast, er mocht niet meer gesport worden en er werd geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven en te werken als je geen vitaal beroep uitoefende. De “intelligente” Lock Down, daar zaten we met zijn allen ineens midden in. 

De berichtgeving was serieus, kon de zorg dit allemaal wel aan?

Verschillende emoties kwamen omhoog. Angst…angst om ziek te worden, om dood te gaan, dierbaren te verliezen, in een ziekenhuis terecht te komen waar misschien wel geen plaats voor je zou zijn….Maar ook angst om je baan te verliezen, of om failliet te gaan.

Daarnaast ook woede, machteloosheid, ongeloof en verdriet.

Het was een feit, deze pandemie zorgde voor een compleet nieuwe situatie in Nederland.  

Inmiddels zijn we bijna vier maanden verder en worden de genomen maatregelen versoepeld. Helaas kent deze pandemie veel slachtoffers, mensen zijn dierbaren verloren, ondernemers zijn failliet gegaan en er zijn banen verloren gegaan.

Toch bereikten mij ook tegenovergestelde berichten. “ Wat een rust heeft Corona mij gebracht “. Samenhorigheid in het gezin, efficiënter gaan werken, meer tijd om te ontspannen, te sporten en weer tijd om na te denken…..zomaar een paar uitspraken die regelmatig voorbij komen.  

Terug naar reflectie, heb jij behoefte om terug te kijken naar deze tijd en voel je de motivatie om ook echt iets te gaan doen met die inzichten? Doorloop dan eens de volgende stappen.

  • Timing, kies het juiste moment om te starten

 

Het ‘nieuwe normaal’ breekt langzaam aan, maatregelen worden versoepeld. Voor velen breekt juist nu het moment aan om terug te kijken voor de spreekwoordelijke trein weer gaat rijden met een snelheid die je eigenlijk niet meer wil.

Wil je weer op die trein springen? Kies je voor de intercity die de snelheid weer pakt waar je misschien niet meer aan gewend was, of kies je liever de stoptrein zodat je af en toe ook uit kunt stappen? Zoek voor jouzelf het juiste moment uit om tijd te nemen om terug te kijken.

  • Terugblikken,..waar kijk je naar?

 

Waar werd je blij van in deze tijd, wat gaf je rust, een gevoel van blijheid en geluk en waarom? Wat hebben deze gevoelens opgeleverd voor jou en wil je deze opbrengsten vasthouden?

Wat wil je vooral niet vasthouden? Waar werd je juist ongelukkig van, onrustig of misschien wel verdrietig? Schrijf deze ervaringen eens op, links je ervaringen die je vast wilt houden en rechts waar je eigenlijk afscheid van wilt nemen.

  • Bewustwording:

 

Nu je inzichtelijk hebt welke ervaringen je hebt opgedaan, kun je er betekenis aangeven. Je hebt namelijk opgeschreven wat het je heeft opgeleverd of wat het juist niet heeft opgeleverd. De volgende vraag die jij jezelf nu moet stellen is:  

‘ Wat heb ik nodig om dit vast te houden dan wel los te laten? ‘ 

Waarom kon ik in Coronatijd wel een boek lezen, de rust vinden iets voor mijzelf te doen, meer te sporten etc….en vóór Corona niet? Als je die vragen kunt beantwoorden, weet je ook wat je nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld tijd nodig, bedenk dan hoe je die tijd kunt behouden. Kun je jouw tijd, met de inzichten die je nu hebt, misschien anders gaan indelen? 

Vergeet niet om realistisch te blijven, alles was extreem en wordt minder extreem. Wil je weer terug naar hoe het was vóór Corona, of haal je er ervaringen uit die je vast kunt houden? 

  • Kiezen:

 

Maak een top drie van ervaringen die je vast wilt houden, zo blijft het overzichtelijk voor jezelf. Het komt nu aan op willen, kunnen en kiezen….je wil het, je kunt het, want dat weet je, maar… kies je nu ook echt om het vast te houden en (dus) dingen anders te gaan doen? 

Zo ja, dan heb je een afspraak met jezelf! ( zie de tips uit mijn vorige blogs)

  • Maak een plan!

 

Een doel zonder een plan is slechts een wens “.Dus ook hiervoor geldt; Maak een plan! Schrijf op wat je wilt vasthouden dan wel wilt loslaten, wat je nodig hebt om dit te realiseren en maak een planning. Ontwikkel alternatieven voor jezelf en ga het uitproberen!

  • En weer terug kijken:

 

Neem één keer per week de tijd om terug te kijken naar je plan. Waarom wil ik dit, wat heb ik afgesproken en lig ik nog op koers? Loopt alles en levert het ook op wat je graag wil? Mooi, dan werkt het voor jou! Merk je dat het niet lukt, stel jezelf dan weer de volgende vragen:

  • Wil ik echt betekenis geven aan mijn ervaringen?
  • Weet ik wat ik nodig heb om dat ook daadwerkelijk te doen?
  • Heb ik ook echt gekozen om er betekenis aan te geven?

Is dit nieuw voor jou en wil je graag terugkijken naar jouw ervaringen in Coronatijd? Wil je daar betekenis aangeven, of reflecteer je regelmatig maar vind je het lastig? Mail of bel mij gerust en we kijken samen wat jij nodig hebt om deze methode in gang te zetten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin