Tips voor thuiswerken

Als gevolg van de Covid-19 maatregelen zijn een hoop werkende mensen van kantoor naar huis verplaatst, om werkzaamheden voort te zetten.

Voor de productiviteit van je werkzaamheden kan dit een boost zijn en is het stiekem wel lekker om eens even thuis te werken.

Echter heeft het ook een keerzijde, als er voor langere tijd thuis gewerkt moet worden, niet zozeer voor je eigen werkproductiviteit, maar wel lichamelijk.

Wellicht heb je het bij jezelf gemerkt, dat je toch wat sneller last krijgt van je rug of je nek en schouders.

Vaak is dit een gevolg van je veranderende werkplek, je eetkamertafel en de stoelen die daarbij horen, zitten lekker voor het avondeten of een gezellige avond met vrienden of familie.

Maar een hele dag werken op de computer aan de eetkamertafel, is toch anders. Je zit wat hoger of lager van je computer, of wat verder weg, je computer of laptop staat een stuk lager waardoor je een verandering krijgt in je werkhouding. 

Sinds wij weer na alle getroffen maatregelen mogen behandelen, hebben wij van Goldcoast Fysio Woerden een hoop nieuwe klanten gehad, of bestaande klanten met nieuwe klachten die we na de anamnese en lichamelijk onderzoek kunnen relateren aan de nieuwe werkomgeving.

Om fysieke ongemakken te voorkomen, delen we graag de volgende tips en oefeningen met jullie om mee aan de slag te gaan.

  1. Zorg voor een aangename werkhouding
  • recht voor je beeldscherm zitten
  • de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte, zo houd je je nek neutraal
  • zorg dat de afstand tussen jou en het beeldscherm ongeveer 1 arm lengte bedraagt
  • De rugleuning dient goede steun te bieden, met name in de onderrug.
  • De armen liggen ontspannen op de armleuningen met een hoek van 90 graden in de elleboog.
  • Schuif goed aan met de stoel, zodat dat de polsen net op het bureau liggen en de handen op het toetsenbord (met de pootjes plat).
  • Zorg ervoor dat je de voeten plat op de grond of op een steuntje kan neerzetten, de knieën maken een hoek van 90 graden.
  • Probeer zoveel mogelijk op een vaste computer te werken en anders gebruik te maken van een laptopstandaard in combinatie met een los toetsenbord of eventueel een los beeldscherm
  1. Wissel vaker van houding

Een gevaar van thuiswerken kan zijn, dat je zo in je werk opgaat en effectief bezig bent, dat je de tijd helemaal vergeet. Voor je het weet zit je al 2 uur lang stukken te lezen of te schrijven.

Om dit te voorkomen, kan je met een wekker/alarm werken die om de 30 minuten afgaat. Dat is voor jou een teken  om uit je zithouding te komen en even een rondje door het huis te lopen, of even een glas water of kop koffie in te schenken. 

Probeer na 2 uur wat langer te bewegen.

Tip: Leg je telefoon ergens anders (keuken, vensterbank) dan moet je er heen lopen. Bij je lange pauze kan je je telefoon bv. op een matje leggen, dan kan je mooi gelijk wat oefeningen doen. 

  1. Maak een 20 minuten wandeling in je pauze

Door beeldschermwerk neemt de hersenactiviteit af en daardoor ook de hersen productiviteit. Door buiten een wandeling te maken van 20 minuten krijgen je hersenen een flinke boost, wat je werk weer ten goede komt.

  1. Strek je rug

Doe strekkende oefeningen voor je rug (Elke oefening 20 herhalingen), herhaal dit een aantal keer op de dag.

 

Tot slot

Luister goed naar je eigen lichaam, merk je tijdens het werk dat je beginnende klachten aan bijvoorbeeld spieren van de nek of schouder krijgt of klachten aan ogen, hoofdpijn, neem dan wat vaker een korte break en doe wat meer oefeningen tussendoor.

Ervaar je op dit moment klachten aan nek/schouder, rug of armen? Neem dan contact met ons op:

Goldcoast Fysio Woerden

0638263949 of plan je afspraak in via https://goldcoastfysio.nl/afspraak-maken/ 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin