Van crash dieet naar gezonde levensstijl

‘It took a lot of will power, but I finally gave up dieting.’

Verbaas jij je keer op keer waarom het dieet dat je zo keurig volgt, geen blijvend resultaat geeft? Dan zal ik je uitleggen waarom dieeten (met welk dieet dan ook), niet het gewenste resultaat oplevert.

Er zijn talloze verschillende soorten diëten. Gezondheidsnet liet mij weten dat dit erg populaire diëten zijn, onder de wat oudere generatie:

  • Het vasten dieet
  • Cambridge
  • Eet de helft dieet
  • Het 17-dagen dieet
  • Het oerdieet

Inmiddels maken zij plaats van daarop afgeleiden dieet soorten, zoals het KETO dieet en het Paleo dieet.

Je ziet bij veel diëten dat je of heel laag in je calorieën zit, of een bepaalde macronutrient schrapt (koolhydraat arm is het meest voorkomende) en dat vaak voor een bepaalde periode. Nu zul je mij zeker niet horen zeggen dat dit niet werkt. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat wanneer je deze dieetvormen goed volgt, de kilo’s eraf kunnen vliegen. Maar wat gebeurd er met je lichaam zodra je met het dieet stopt?..

Vaak val je dan langzaam terug in je oude patroon, doordat het simpel weg niet vol te houden is om het dieetpatroon vast te houden. Ze zijn te streng, eenzijdig, duur, onpraktisch en/of zijn niet weggelegd voor jouw levensstijl. Zodra je dus weer ‘normale’ voeding binnen krijgt, is je lichaam zo blij, dat het de voedingsmiddelen die je eerst miste, nu juist vast houd. Met als resultaat dat je weer terug bent op je oude gewicht of zelfs juist nog iets zwaarder bent dan eerst. Bereik je weer dat punt dat je toch echt dat maatje minder wilt, start je weer (met misschien wel een nieuw) dieet en beland je in datzelfde patroon. Ook wel het jojo-effect genoemd.

Om deze reden, denk ik dat het belangrijk is om stapje voor stapje te kijken naar welke aanpassingen jij zou kunnen maken om een gezonde levensstijl haalbaar te maken. Juist, dat lees je goed. Een gezonde levensstijl. Dus niet iets wat tijdelijk is, maar wat voor altijd in jouw leven past. Geen rigoreuze aanpassingen, je volledige voedingspatroon omgooien en alles tegelijk aan willen pakken. Maar per moment aankijken welke stap je kunt maken in de richting van een gezonde levensstijl. Keuzes maken. Welke stap kost je het minste moeite, past het beste bij je en is op korte termijn haalbaar. Begin daar eerst eens mee.

Ga ontdekken wat bij jou past, want wat voor de één goed is, hoeft niet voor de ander goed te zijn. Waar voel jij je goed bij, waar wordt je gelukkig van en waardoor ben jij in balans? Want naast voeding, valt voldoende beweging en mentale rust ook onder een ‘gezonde levensstijl’. Dit zullen dan ook thema’s zijn, die in de volgende blogs terug zullen komen.

Heb jij ook talloze dieeten geprobeerd, ben je klaar nu klaar om de switch te maken naar een gezonde(re) levensstijl, maar weet je nog niet precies hoe? Stuur dan gerust een mailtje naar michelle@michellesgoodfood.com, zodat ik je kan uitleggen wat ik voor je kan betekenen.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin