Waarom krachttraining bij ouderen (55+)

Om te bewegen, heb je spieren nodig. Naast dagelijks matig intensief bewegen is het heel goed voor het lichaam om twee keer week twintig minuten krachtoefeningen te doen.

Spieren kunnen zich aanpassen, aan de verandering van de belasting. Dit komt omdat spieren zich steeds afbreken en weer opnieuw opbouwen. Dit maakt de spier ook kwetsbaar, dit zien we terug wanneer je minder actief wordt tot geen beweging. Wanneer je ouder wordt heb je minder spieren dan wanneer je jong bent, dit fenomeen noemen we sarcopenie: Het verlies van zowel spiermassa als spierfunctie door het ouder worden.

Om spierenmassa te behouden, zijn er twee factoren nodig. Het behouden van de spieren is een actief proces van het lichaam. Dit heb je zelf niet altijd door, omdat je lichaam dit zelf reguleert.

Spiermassa en spieraanmaak te behouden en te stimuleren kan door:

Voeding
Voeding heeft een directe factor op het stimuleren van spieraanmaak. Aminozuren uit eiwitten worden opgenomen, die direct de spieraanmaak stimuleren.

Fysieke inspanning
Een combinatie van voeding en fysieke inspanning is het best om spieraanmaak te stimuleren.
Door fysieke inspanning, kan voeding beter opgenomen worden.

Studies laten zien, dat wanneer mensen op oudere leeftijd geen fysieke inspanning meer hebben, dit kan leiden tot 31% minder spieraanmaak in het lichaam. Wanneer oudere mensen inactief raken voor 1 a 2 weken, door bv. griep, nieuwe heup enzovoort zij meer spiermassa verliezen, dan dat zij in 2 of tot 6 maanden krachttraining goed kan maken.

Preventie van spiermassa verlies is essentieel voor ouderen mensen, niet alleen voor het behouden van de fysieke activiteit dan wel direct het behouden van spiermassa en functie.

Daarnaast heeft krachttraining bij ouderen een directe positieve invloed op allerlei verschillende aandoeningen, hierbij moet gedacht worden aan:

  • Artritis
  • Osteporose
  • Diabetes
  • Hart en vaatziekten

Tevens laat krachttraining een verbetering zien op de coördinatie, balans en het verminderd de risico op een val.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin